Întinde brațele și zboară! … Despre Non-verbal și Acordare

Dacă ciupim o singură coardă, la o chitară dezacordată, putem spune că ne place sunetul pe care aceasta îl scoate. Dacă procedăm la fel cu o alta, vom avea același rezultat.

chitara pantomima dezvoltare personala scoala de teatru Qfeel

Problema apare in momentul in care începi să cânți o melodie și îți dai seama că sunetele corzilor nu corespund unei game armonice și rezultă niște sunete disonante, neplăcute, ce te obligă, dacă îți dorești să cânți acea melodie, la acțiunea de a acorda chitara, la a crea o armonie intre cele șase corzi!

Cu alte cuvinte, dacă extrapolăm exemplul chitarei, la viața noastră și la dezacordurile/dezechilibrele ei, ne mâna către aceași acțiune, ACORDAREA! Calitatea vieții noastre constă exact în acest proces de ACORDARE. In eforturile noastre de a ajunge la un echilibru cu noi înșine, la propria-ți “muzică”! Procesul mental, de a crede sau nu pe cineva, se bazează pe aromonia dintre gest și cuvânt, iar ca acest lucru să se întâmple, trebuie sa fii autentic, natural, relaxat!

Am auzit de milioane de ori îndemnul “FII AUTENTIC!”. S-au construit afaceri extrem de profitabile, bazate pe nevoia omului de a se găsi pe sine, au apărut milioane de Guri sau Guru, ca nu știu care le este pluralul și daca m-aș număra printre acei oameni de știință britanici, care necontenit elaborează tot felul de studii, mi-aș permite o aroganță, “estimând”, ca din 10 persoane,4 sunt guru!

Dincolo de glume și de studiile britanicilor, un lucru este clar: sunteți  DEZACORDAȚI! Eu nu sunt dezacordat, pentru ca sunt Guru!

Termenul de ARMONIE, nu se întâlnește doar în muzică, ci exprimă chiar un principiu fundamental existentei noastre, al aspiratiei estetice și etice deopotrivă!

The-power-of-sound-fibonacci-sequence non-verbal si pantomima

Definiția îi aparține lui Euclid din Alexandria, părintele geometriei, care in anul 300 î.Hr. a denumit-o ca atare, iar ulterior avea sa fie cunoscută și sub numele de “Proporția de aur”, căreia îi corespunde un număr irațional 1,618033. Acest număr primește, mai târziu, in sec. XX, de la matematicianul american Mark Barr, numele de “phi”, notat cu litera greceasca Φ, ca omagiu pentru celebrul sculptor Phidias, care a trăit între anii 480-432 î.Hr. și care ar fi folosit, în sculpturile și construcțiile lui această proporție de aur! Două din cele mai importante lucrări, ale sale sunt „Athena Partenos” din Atena și Statuia lui Zeus din Olympia.

Aceast proporție nu a fost inventata de nimeni, ea pur și simplu există de când cerul este albastru și iarba verde!

Gândiți-vă că această proporție de aur se regăsește de la modul în care natura a aranjat petalele de la trandafir, pana la arhitectura cochiliei unui melc și de la construcția corpului uman până la arhitectura Pantheonului! Acesta din urmă, nu mai este zămislit de către natura, ci de om, care a înțeles, cât de cât, cum funcționează ea.

Ei bine, poate vă întrebați, ce legătura au toate astea cu Pantomima sau limbajul non-verbal, ba mai mult, ce D-zeu de legătura exista intre limbajul non-verbal și aceasta proporție de aur?

Chiar daca nu suntem conștienți de eliberarea unui sentiment, în momentul în care se întâmplă, prin limbajul mimic-gestual, execuția cu care se face este foarte precisă în raport cu propriul corp! Poate părea o interpretare absurdă, dar gestul, de cele mai multe ori se compune simetric, lăsând impresia că poate fi un reflex executat matematic. Un exemplu ar fi momentul in care spunem “NU ȘTIU”, unde gândul se exprimă printr-o ridicare simultană a umerilor sau la întrebarea “CE SĂ FAC?!”, unde umerii revin în poziția de “NU ȘTIU”, iar ambele mâini se ridică până la nivelul buricului cu palmele deschise, sugerând disponibilitatea lor de a acționa, asta traducându-se în “NU ȘTIU, CE SĂ FAC!”.

Cum ne-am simți făcând gestul doar cu un umăr ridicat?  Încercați să simulați diferite sentimente, care se exprimă prin gest și vă veți convinge singuri!

Corpul uman vibrează la tot ce este in jurul lui, că vrem sau nu și ca urmare a acestei vibrații, persoana, intra sau nu în acord/armonie cu ce se află în exterior! Interacțiunea cu sine, cu semenii și cu spațiul înconjurător, se rezuma fundamental la doua tipuri de evaluare: Frumos și Urât.

Aceste doua noțiuni, transcend subiesctivismul cu care in mod cotidian egoul nostru emite judecăți in timp ce evaluarea bazată pe  programarea noastră biologica recunoaște, fără greș, armonia/frumosul sau dezacordul/urâtul. Așa cum ne încântă vizual, aranjamentul petalelor unui trandafir, la fel de tare ne încântă gratia unei balerine în actul artistic sau Omul Vitruvian a lui Leonardo da Vinci. El a fost primul care a sesizat că părțile care compun corpul uman respectă regula de aur. În acest sens, da Vinci a măsurat distanța de la sol la vârful capului și a împărțit-o la distanța de la sol la buric. A obținut numărul de aur.

Așa cum vocea umană poate striga “Huuoo!” sau alte invective, în aceași măsura poate atinge 5 octave, fiind mai complexă decât orice instrument muzical. La fel cum membrele corpului uman in afară de mersul picioarelor și apucatul diferitelor lucruri cu mâinile, pot ajunge la performanța de a transmite cele mai subtile mesaje!

Potrivit lui Cicero, “gesturile sunt un limbaj pe care îl înţeleg şi barbarii”.

Când suntem copii, mâinile pot fi orice, aripile unui avion, crengile unui copac sau cele mai înspăimântătoare arme; picioarele pot fi un tunel, rădăcinile unui copac etc, toate astea pentru că joaca păstrează vie imaginația, iar convențiile rigide se topesc, nu-și găsesc locul!

Odată cu trecerea timpului mâinile devin niște brațe întinse, rușinos de lungi, picioarele niște unelte ce ne ajută să ne ținem echilibrul și dacă le “sensibilizam” mai tare, pot fi instruite să jongleze între accelerație, frână și ambreiaj.

Limbajul non-verbal, este un cal sălbatic, un Mustang, ce nu se lasă dresat în nici o împrejurare, el manifestă, întotdeauna, AUTENTICUL!

Non-verbal si pantomima la Qfeel cu Bogdan Durlicioiu

“Politically correctnes”, din păcate, este mai mult decât o atitudine la care apelăm atunci când împrejurările o cer, a ajuns să fie un mod de viață, care reduce drastic, diversitatea de reacții și comportamente!

Bill Cosby, un cunoscut comediant american, spune într-un interviu “Nu cunosc cheia succesului, dar o știu pe aia a eșecului și anume, să încerci să mulțumești pe toată lumea!”

În comunicare, non-verbalul, este cea mai importantă componentă a mesajului.

Conține 55% din informație, urmează para-verbalul (tonul vocii, volumul, pauzele) 38% și abia apoi este verbalul, doar 7%. Regulile comunicării se bazează pe schema 7-38-55!

Dezacordul în comunicare nu se referă la subiect și predicat, ci la disonanța între cele 3 componente (verbal, para-verbal și non-verbal).

Limbajul non-verbal, după părerea mea, nu se educă sau mai bine zis, nu poate fi controlat, dacă tu nu crezi in mesajul pe care îl ai de transmis, dar prin exercițiu, poți fi conștient de el, iar asta te poate ajuta in a-i înțelege pe ceilalți din jurul tău, fără să te pripești judecându-i!

 

curs de limbaj non-verbal ce transmite corpul tau

Sunt o mulțime de articole, care tratează subiectul limbajului non-verbal în raporturile interumane, in cel mai brut mod cu putință, catalogând in mod radical, anumite reacții.

Este foarte adevărat că sunt situații în care gesturile se încadrează în descrierea clasic cunoscută si pot fi decodate conform anumitor comportamente dar din nefericire sunt mai multe lucruri de luat în seamă atunci când interpretezi un gest!

Contextul situației, temperamentul persoanei, starea de spirit a acesteia, sănătatea fizica și mentală, sunt factori extrem de importanți care completează portretul acelui om “suspect”, iar la asta se mai adaugă si prejudecățile noastre, care distorsionează percepția realității.

 

In concluzie, nu lăsați viața să vă copleșească cu așa zisele neputințe! E greu să revii la “setările din fabrică”, dar nu este imposibil! Vă provoc să aveți curajul de a reaccesa autenticul, căci el există în fiecare dintre noi, și vă asigur că trupul va deveni cel mai curat instrument in actul comunicării!

 

NU MAI FALSATI, ACORDAȚI “CHITARA”!!

 

Autor: Bogdan Durlicioiu